Omege za zdravlje

Jeste li znali da 80% ljudi konzumira previše zasićenih masnih kiselina, dok omega masne kiseline unosimo u znatno manjoj količini od potrebne?

Koja  vrsta omega-3 je najbolji odabir za naše zdravlje?  Od čega se omega-3 sastoje i čemu nam točno služe?

 

Znate li da ne postoji samo jedna vrsta omega kiselina nego ih brojimo čak pet (omega-3, omega-6, omega-9, omega-5 i omega-7).

No, baš omega-3 posjeduje najširu primjenu poput očuvanja zdravlja srca, zaštitu od svih vrsta bolesti povezanih s upalama, za mentalno zdravlje i raspoloženje, kod neuroloških poremećaja (depresija, bipolarni poremećaj) i za pravilan razvoj mozga djece u fetalnom razdoblju i odrastanju.

Omega-3 je esencijalna masna kiselina i trebamo ju uzimati u najvećoj dozi. Kada ju kombiniramo s omega-6, idealan omjer je 4:1 u korist omega-3. Ne možemo je sintetizirati samostalno pa ju je najlakše uzeti u nekom od suplemenata optimalne dnevne doze od 2 g.

 

Jesu li sve omega-3 iste?

Najprije ih možemo razvrstati prema porijeklu, odnosno na životinjske i biljne. Kad zavirimo malo dublje u priču,  pod nazivom omega-3 nalazimo zapravo tri esencijalno važne nezasićene masne kiseline, a to su alfa-linolenske kiselina (ALA), eikozapentaenska kiselina (EPA) i dokozaheksaenska kiselina (DHA). Njihov omjer određuje kvalitetu i namjenu dodatka prehrani koji će optimalno djelovati na naše zdravlje. Dakle, EPA prioritetno odabiremo kada želimo utjecati na zaštitu krvožilnog sustava, dok DHA koristimo za poticanje normalnog rada mozga i pravilno funkcioniranje neuroloških procesa.

Treća, ali ne i najmanje važna jest ALA kiselina,široko zastupljena u biljnim izvorima stoga je nije potrebno unositi u obliku dodatka prehrani. Njezina zadaća je pretvorba dugolančanih derivata DHA i EPA u funkcionalne oblike, kako bi ostvarile potpuni potencijal za ljudsko zdravlje.

Općenito, izvor omega-3 su namirnice životinjskog porijekla (skuša, losos, ulje jetre bakalara), no biljni svijet nam također pruža mnogo izvora poput sjemenki lana, chia sjemenki, konoplje, orašastih plodova, soje i špinata. Sve ove namirnice sadrže visoki udio ALA.

 

U čemu je „kvaka“?

Sada kad znamo više pojedinosti o svim skupinama omega-3 (ALA, EPA, DHA), točno ćemo moći izabrati onu koja nam najviše odgovara. Kombinacijom svih triju priuštit ćemo si optimalno djelovanje na zdravlje.